W ostatnim artykule przybliżyłam proces projektowania logotypu dla nowego projektu lub firmy. Co jednak można zrobić, gdy Twoja firma działa od jakiegoś czasu na rynku i posiada elementy identyfikacji wizualnej, jednak czujesz, że logo wymaga poprawy lub całkowitej zmiany, a materiały marketingowe nie są spójne? Wówczas możesz rozważyć rebranding.

Dlaczego rebranding?

Rebranding jest to wprowadzenie zmian w wizerunku marki. Może mieć różny zakres: od korekty materiałów graficznych, aż po zmianę całego sposobu komunikacji z klientem.

Przede wszystkim firma, która chce zmienić swój wizerunek ma jakiś powód. Może być to np. spadek zainteresowania marką, działania podejmowane przez konkurencję, albo zmiany w kierownictwie firmy. Osoba odpowiedzialna za wizerunek marki w swojej firmie, musi podzielić się tymi informacjami z osobami, które będą go zmieniać.

Z kim podjąć współpracę?

Cały proces rebrandingu powinien być przeprowadzany przez zespół specjalistów. Grafik jest w stanie opracować materiały graficzne, ale nie wystarczy jednak samo zaprojektowanie nowego logotypu, zmiana kolorów marki i przeprojektowanie wszelakich gadżetów firmowych. Najważniejszy jest sposób wprowadzenia nowości do firmy i zaznajomienia z nimi klientów. Poza tym rebranding oprócz strony wizualnej często polega również na zmianie sposobu komunikacji, a to wchodzi w zakres kompetencji specjalisty od marketingu. W przypadku dużych firm równie ważne jest uświadomienie pracowników, dlaczego te procesy zachodzą, a nawet włączenie ich w kreację nowego wizerunku marki. Przyda się więc również brand manager (osoba odpowiedzialna za świadome kreowanie wizerunku firmy lub danego produktu).

Jeżeli w swojej firmie masz specjalistów od marketingu – możesz spróbować współpracy z grafikiem spoza firmy tzw. freelancerem. W innym wypadku, aby przeprowadzić rebranding możesz wybrać agencję i zaufać jej ekspertom. Tylko sprawne działania marketingowe, czyli odpowiednie komunikaty kierowane do interesariuszy Twojej firmy wyeliminują ryzyko negatywnej reakcji na zmiany, które zachodzą w wizerunku.

Od czego zacząć?

Cały proces projektowy powinny poprzedzać badania wizerunku marki (które pozwolą odpowiedzieć na pytania, jak postrzegają ją ludzie) oraz benchmarking (analiza pokazująca jak to robi konkurencja). 

Dużą wartość mogą przynieść również warsztaty z klientem (najczęściej zarządem lub po prostu pracownikami firmy), który chce dokonać zmiany wizerunku. Podczas takich warsztatów obie strony uświadamiają sobie, z jakimi wartościami firma się utożsamia, co jest dla niej ważne, a tym samym co stanowi tożsamość działalności, którą należy podkreślić. Możesz zostać poproszony o aktywne uczestnictwo i kreatywność w poszukiwaniu rozwiązań. Spodziewaj się pracy z narzędziami design thinking (tj. metod twórczego rozwiązywania problemów) np. kartami z wartości, budowanie drabiny problemów itp.

Po zapoznaniu się z profilem i potrzebami firmy oraz na podstawie wniosków z badań i warsztatуw powinien zostać ustalony zakres rebrandingu oraz harmonogram działań.

Na końcu chciałam również podkreślić rolę badań w trakcie procesu projektowego. Warto jest na bieżąco monitorować dokąd prowadzi nas proces twórczy. W całym procesie mogą pojawić się szkice na potrzeby partyzanckich eksperymentów – do pokazania właścicielowi marki oraz jej odbiorcom, w celu zasięgnięcia ich opinii. Chcąc trafić do nowych odbiorców, należy być ostrożnymi i pamiętać, by nie zawieść zaufania osób, które dotychczas były w jakiś sposób związane z marką. Ważne jest wyważanie tego wszystkiego i patrzenie na firmę w kategoriach długoterminowych.