We wrześniu 2020 roku wystartowała pierwsza edycja akcji charytatywnej „Przedsiębiorcze Przedsiębiorczym”, której głównym celem było wsparcie kobiet rozpoczynających własną działalność gospodarczą w przygotowaniu się do wejścia na rynek. Osoby, które dostały się do akcji, otrzymały wsparcie 3 ekspertek w zakresie: stworzenia biznesplanu (mentoring biznesowy), zaplanowania promocji i działań PR-owych oraz projekt logo.

Skutki pandemii

Jak pokazał najnowszy raport Eurofound, restrykcje wprowadzone z powodu pandemii z wielu powodów najmocniej uderzyły właśnie w kobiety. Dane Eurostatu pokazują, że w UE już na samym początku tj. między lutym a marcem wskaźnik bezrobocia wśród kobiet wzrósł z 6,7 do 7% (w przypadku mężczyzn był to wzrost z 6,2 do 6,3%). Badanie przeprowadzone przez Fundację Sukces Pisany Szminką wykazało także, że co piąta ankietowana boi się, że straci pracę, prawie 12% już ją straciło, a 10% nie wie, czy nie nastąpi to w najbliższej przyszłości.

Ekspertki i uczestniczki akcji „Przedsiębiorcze Przedsiębiorczym”

Pierwszą specjalistką była Wioletta Wysokińska, która uzdrawia firmy i ich właścicieli, aby mogli zarabiać więcej czerpiąc radość z prowadzenia własnego biznesu; z zawodu audytor, doradca w rozwoju biznesu, z 20-letnim stażem pracy w audycie finansowym, od 10 lat przedsiębiorca, udziałowiec i prezes zarządu spółki doradczej i biura rachunkowego Economic Consultant. Pomaga zakładać i rozwijać firmy. Uczy od podstaw jak stworzyć zyskowny biznes.

Wsparciem marketingowym zajęła się Anna Goławska, która od ponad 9 lat wspiera duże, średnie i mikro przedsiębiorstwa w zakresie marketingu i PR-u. Odpowiadała za koordynację promocji konferencji międzynarodowych, wprowadzenie produktów na rynek polski, rebranding marek oraz kampanie społeczne. Prowadzi bloga, na którym m.in. przeprowadza wywiady z ekspertami z różnorodnych branż. 

Ostatnią z ekspertek akcji „Przedsiębiorcze Przedsiębiorczym”, odpowiedzialną za projekty logotypów dla biznesów dziewczyn, byłam ja 😉

Kim były nasze podopieczne?

Pierwsza z dziewczyn  – Anna, postanowiła zmienić swoją ścieżkę zawodową i połączyć hobby z pracą świadcząc usługi pet sittingu oraz behawiorysty zwierząt.

Kolejna rozwija markę naturalnych świec sojowych Natura Love. Więcej o Natalii możecie przeczytać w wywiadzie, który przeprowadziła Anna Goławska na swoim blogu.

Etap 1 – mentoring biznesowy

Na początku listopada zakończył się pierwszy etap, w którym uczestniczki pod okiem mentorki biznesowej, Wioli Wysokińskiej:

  • opracowały szczegółowy plan działania, poprzedzony analizą rynku, konkurencji, mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń swoich biznesowych projektów,
  • stworzyły ofertę, skalkulowały ceny produktów i usług, opracowały system pozyskiwania klientów, 
  • zaplanowały przychody i koszty oraz swoje wynagrodzenie, a także
  • poznały system pracy, który zwiększa produktywność oraz efektywność działań biznesowych i pozwala optymalnie wykorzystać czas i maksymalnie skupić się na efektach.

Etap 2 – strategia marketingowa

Następnie wsparte przez specjalistkę od marketingu – Annę Goławską, uczestniczki:

  • otrzymały propozycję strategii marketingowej (w rozbiciu na strategię komunikacji w social mediach, strategię realizacji media relations, strategię budowania wizerunku, strategię pozyskiwania referencji oraz propozycje akcji promocyjnych), uwzględniającą specyfikę każdej z reprezentowanej branży (branża beauty oraz branża zoologiczna),
  •  uzyskały informację na temat możliwości działań płatnych i bezpłatnych,
  • otrzymały praktyczne porady dotyczące współpracy z mediami i budowania marki osobistej w sieci.

Dodatkowo każda z nich miała okazję samodzielnie poszerzyć wiedzę i wykonać ćwiczenia umieszczone w autorskim e-booku Ani.

Etap 3 – logo

W kolejnym, już ostatnim etapie pomogłam dziewczynom opracować odpowiednie dla ich działań logo.

Ania od zwierząt
Logo dla Ani – behawiorystki i pet sitterki.
Logo dla marki Natalii – Natura Love, produkującej i sprzedającej świece sojowe.

W procesie wzięłam pod uwagę ich poczucie estetyki oraz wizje swojej marki. Przydała się również  przygotowana przez nie wcześniej analiza konkurencji i wnioski dotyczące potencjalnych odbiorców. Ważne dla mnie były również kanały jakimi uczestniczki się posługują, bądź planują posługiwać w przyszłości oraz materiały, które publikują.

Z niecierpliwością czekam na nowe logo Natalii na świecach Natura Love 😉

Jeżeli chcecie wiedzieć jak powinien przebiegać sprawny proces projektowania logotypu odsyłam do swojego poprzedniego artykułu.

Na koniec chciałam obu uczestniczkom akcji „Przedsiębiorcze Przedsiębiorczym” życzyć powodzenia w ich biznesowych działaniach!