Osobie zlecającej wykonanie strony www często zależy na tym, żeby została ona zaprojektowana i wdrożona kompleksowo, najlepiej przez jedną osobę. Aby dobrze podejść do tego tematu należy się jednak przyjrzeć wielu czynnikom. Czy wiesz, że aby cieszyć się profesjonalną stroną internetową potrzebujesz kilku specjalistów? W procesie projektowym może brać udział np. UX designer (User Experience designer – osoba, której zadaniem jest sprawienie, aby strona była intuicyjna dla użytkownika), UI designer (User Interface designer – osoba, która tworzy graficzny interfejs użytkownika), grafik (pomoże w tworzeniu ilustracji), fotograf (dzięki niemu będziesz mieć niepowtarzalne zdjęcia), copywriter (napisze treści, które zachęcą do zakupu Twoich produktów lub usług), specjalista SEO (zadba o pozycjonowanie strony), programista (faktycznie zaprogramuję stronę). Rzadko zdarza się, żeby jedna osoba łączyła wszystkie te kompetencje na poziomie eksperckim. W tym artykule spróbuję przybliżyć Ci projektowanie strony www w kontekście pracy UX designera, UI designera oraz grafika.

Kompetencje UX 

Po pierwsze powinieneś wiedzieć, do czego Twoja strona ma służyć i do jakiej grupy docelowej ma być skierowana. Na początku procesu projektowego UX designer może stworzyć dla Ciebie persony (scharakteryzować głównych użytkowników strony). Dzięki temu Ty (i cały zespół) jesteś w stanie lepiej uświadomić sobie ich potrzeby. 

Projektant UX na podstawie schematów i szkiców rozrysuje procesy, które mają być odzwierciedlone na stronie. Wykona on również analizę konkurencji. Zaproponuje intuicyjne rozwiązania problemów, które napotka. Zweryfikuje też, czy Twoje pomysły są trafne.  

Specjalista z tej dziedziny może również na bieżąco przeprowadzać badania potrzeb potencjalnych użytkowników za pomocą np.: ankiet, wywiadów, narzędzi typu „sortowanie kart”, czy testów na prototypie, czyli niekoniecznie zaawansowanym pod względem wizualnym, ale klikalnym projekcie. Do szybkich badań poszczególnych procesów dobrze sprawdzą się prototypy w formie papierowej. 

UX designer będzie potrzebował od Ciebie informacji na temat zawartości strony. Nie muszą to być już dopracowane na 100% teksty, ale chociaż ich ogólny zarys (m.in. objętość poszczególnych treści na stronie). Na tej podstawie projektant jest w stanie zbudować szkielet strony, który będzie podlegał ewolucji. 

Wygląd strony – UI, grafika 

Jeżeli masz w głowie jakiś pomysł, a nawet konkretne oczekiwania, spróbuj je przedstawić. Do tego celu użyj np. znalezionych w internecie stron www (nawet z innej branży). Możesz się nimi zainspirować, aby stworzyć wyjątkową zawartość swojej strony. Powiedz projektantowi co podoba Ci się w poszczególnych stronach, a co nie. Jeśli rzetelnie wybrałeś projektanta, to nie martw się o plagiat – nawet jeśli dany element będzie podobny, to z całą pewnością będzie się na tyle różnił, aby nie było wątpliwości, co do praw do jego wykorzystania. Poza konkretnymi przykładami określ ogólnie, jakie kolory wydają Ci się odpowiednie i spróbuj określić emocje, które ma przekazywać strona. 

Jeżeli nie masz pomysłu, jaka stylistyka będzie odpowiednia, projektant może zaproponować Ci wykonanie moodboardów. Są to plansze z inspiracjami, których celem jest próba uchwycenia wrażeń, jakie ma dostarczać projekt, a także zaproponowanie motywu przewodniego, kolorystyki. Poszczególny moodbord to jedna propozycja stylistyki strony. Klient otrzymując kilka takich zestawień, więc ma szansę lepszego sprecyzowania co mu się podoba, a co nie. 

Na podstawie zebranych informacji projektant stworzy kilka (ustal ile dokładnie) wersji wybranego widoku (najczęściej jest to strona główna). Dopiero po jego dopracowaniu i ustaleniu ostatecznej wersji stylistyki strony „dobudowywana” jest reszta. Rzadko zdarza się, aby wszystkie widoki projektowane były równolegle. Z uwagi na konieczność nanoszenia ewentualnych poprawek na większą ilość materiałów – wiązałoby się to z większym nakładem pracy, czasu i fnalnym zwiększeniem kosztów. Na tym etapie dobrze jest dostarczyć projektantowi już dopracowane treści. 

W całym tworzeniu warstwy wizualnej UI designer będzie odpowiedzialny za wygląd poszczególnych elementów np. menu, przycisków, ich kolorystykę. W tworzeniu ilustracji, czy banerów, które mają się znaleźć na stronie może wspomóc go grafik. 

W przypadku, gdy grafiki na stronie będą bazować na zdjęciach – zastanów się nad zaangażowaniem fotografa. Dzięki temu będziesz dysponował unikatowymi zdjęciami, dedykowanymi Twojej marce. Sesję zdjęciową najlepiej zamówić już po wypracowaniu stylistyki. Oczywiście można bazować na już istniejących zdjęciach, jednak dużo sprawniej budować stronę, jeżeli grafik ma możliwość rozmowy z fotografem. Mogą wtedy wspólnie wypracować koncepcję poszczególnych zdjęć. 

Jeżeli jesteś pewien, że strona ma opierać się na zdjęciach, którymi już dysponujesz – dostarcz je projektantowi już na początkowym etapie projektu. Jeżeli zdecydujesz się na zdjęcia z banku zdjęć tzw. stocka np. Adobe Stock – grafik najpierw będzie pracował na próbnych obrazach w gorszej jakości. Gdy podejmiesz ostateczną decyzję, wtedy należy zakupić oryginalne zdjęcie z odpowiednią licencją. Istnieje również dużo darmowych baz zdjęć jak np. unsplash.com. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że dużo osób i firm z nich korzysta, a tym samym dokładnie te same zdjęcia będą na wielu stronach internetowych.

W umowie z poszczególnymi wykonawcami ustal ilość korekt w cenie, sposób i formę przekazania pracy np. format plików. Uzgodnijcie również harmonogram prac. Bardzo ważne jest doprecyzowanie, kiedy kończy się współpraca np. czy UX designer lub grafik rozmawiają z deweloperami podczas wdrażania zaakceptowanego wcześniej projektu.

Profesjonalna strona internetowa łączy w sobie intuicyjność obsługi i efekt wizualny, który odpowiada potrzebom grupy docelowej. Jest również wizytówką marki. Warto zdać sobie z tego sprawę i być świadomym procesуw jakie są potrzebne do jej powstania. Oczywiście wszystkie powyższe usługi generują koszty, dlatego myśląc o stronie należy się zastanowić, czy zaangażowanie wielu osób w proces projektowy zwróci się w przyszłości w postaci zwiększonej sprzedaży i wyższych przychodów.