„Potrzebuję logo dla swojej nowej firmy. Ma być nowoczesne i ładne. Ile to będzie kosztować?”.

Nierzadko dostaję takie zapytania ofertowe. Niektórych ten cytat rozśmieszy, innych rozzłości. Są też i tacy, którzy nie zobaczą w nim nic dziwnego. Ten artykuł piszę głównie z myślą o tej trzeciej grupie. Przyda Ci się w szczególności, jeżeli planujesz zlecić komuś wykonanie logo.

Brief

Dobry projekt logo to projekt, który trafia przekazem do grupy docelowej i z którego zadowolony jest właściciel marki. Aby tego dokonać, projektant musi poznać Twoją firmę – klientów, produkty oraz Ciebie. W tym celu, przed rozpoczęciem współpracy powinien zadać Ci parę pytań. Ważne jest byś wiedział, że dociekliwość projektanta jest w Twoim interesie. Specjaliści z branży nie zgadują – specjaliści pytają, analizują i interpretują. Najczęściej odbywa się to poprzez uzupełniony przez Ciebie wstępny Brief. Przykład prostego Briefu, o którego uzupełnienie proszę przed rozpoczęciem współpracy znajdziesz pod linkiem.

Podstawowe pytania, jakie powinny zostać zadane przed rozpoczęciem współpracy dotyczą profilu działalności. Czym zajmuje się firma? Co jest celem jej działalności? Kim jest grupa docelowa?

Kolejna grupa pytań to pytania dotyczące preferencji. Jeżeli umiesz scharakteryzować czego oczekujesz – napisz to. Jeżeli nie, to odpowiedz sobie na pytania jaki ma być przekaz projektu np. poważny, a może wesoły? Czy sugerujesz jakąś kolorystykę? Czy istnieje coś, co jest dla Ciebie nie do zaakceptowania np. nie lubisz koloru fioletowego i nie chcesz by to właśnie ten kolor identyfikował Twoją firmę. Grafik może poprosić Cię również o przesłanie ogólnodostępnych przykładów grafik, które Ci się podobają. Mogą to być linki z dowolną grafiką, niekoniecznie z logo. Nie muszą być również związane z daną branżą. Ważne jest by za ich pomocą móc wyczuć styl w jakim widzisz swoją markę.

Analiza konkurencji

Czy znasz swoją konkurencję? Czy wiesz jak się prezentuje? Czy coś wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji? Czy chciałbyś „upodobnić się” do najlepszych, czy może wyróżnić się czymś wyjątkowym? To pytania, które również powinny zostać zadane. Nie tak rzadko okazuje się, że przed wyjściem na świat z nowym produktem nie robimy analizy konkurencji. Jest to podstawa nie tylko by zaprojektować trafny komunikat marki, ale przede wszystkim by sprawnie wystartować z nowym biznesem bez przykrych niespodzianek np. zajęta domena. Jeżeli masz już zrobioną taką analizę – możesz podzielić się wnioskami z projektantem, który będzie dla Ciebie tworzył identyfikację wizualną. Jeżeli nie – projektant sam powinien we własnym zakresie sprawdzić „jak to robią inni”. Nie jest to jednak część pracy udostępniana klientowi. Warto się zastanowić, czy nie lepiej wcześniej zlecić wykonanie takiej analizy, która będzie pomocna również w późniejszych działaniach marketingowych czy sprzedażowych.

Ustalenia z grafikiem

Gdy projektant zapozna się już z przesłanymi materiałami, może on zadać pytania uzupełniające i zasugerować odmienne podejście do tematu. Warto czasem zaufać jego przeczuciu i być otwartym na propozycje z jego strony, nawet jeżeli mamy ściśle określoną wizję „tylko nie umiemy sami jej narysować” 🙂 Dobrze jest zobaczyć chociaż 2 propozycje logo. Przed rozpoczęciem prac uzgodnijcie konkretną liczbę propozycji logo (osobiście najczęściej proponuję 3 wersje), liczbę korekt w cenie oraz harmonogram poszczególnych prac. Pamiętaj, że w umowie może być również zapis dotyczący czasu oczekiwania na komentarze dotyczące korekty z Twojej strony. Omówcie również czy logo powinno występować w wersji wielokolorowej i odcieniach szarości, czy może tylko w wersjach monochromatycznych? Czy będziesz potrzebował wersji horyzontalnej jaki wertykalnej?

Projekt logo = plik w wektorach np. .eps, .ai. Zamawiając logo pamiętaj, żeby zastrzec sobie otrzymanie plików w formacie wektorowym. Wektory są niezbędne do skalowania pliku bez straty jakości. Dzięki nim naniesiesz później logo na materiały graficzne w dowolnym formacie. 

Plik powinien być dostarczony w RGB (do wyświetlania na ekranach) oraz CMYK (do druku).

Zastanów się również czy potrzebujesz księgi znaku. Dzięki niej osoby korzystające z logo będą wiedziały jak to robić, by nie zaburzyć wypracowanej estetyki. W początkowej fazie rozwoju możesz nie widzieć w niej wartości, jednak dobrze już na wstępie zadbać o spójność prezentowanych treści, a księga znaku na pewno w tym pomaga. Jej zakres również należy ustalić. Księga znaku powinna zawierać podstawową i alternatywne wersje logo, przedstawienie konstrukcji znaku wraz z polem ochronnym, charakterystykę kolorystyki i typografii. Mogą się w niej znaleźć informacje o skalowaniu i minimalnych rozmiarach znaku, stosowaniu logo na różnych tłach oraz o niedopuszczalnych wariantach użycia. Niektórzy opisują również genezę powstania znaku. Nawet jeżeli nie zlecasz wykonania księgi znaku do projektu logo możesz poprosić grafika o informację o użytych kolorach w CMYK i RGB oraz o zastosowanym foncie.

Warto również uzgodnić formę komunikacji np. że oczekujecie oficjalnej komunikacji mailowej i dodatkowo informacji telefonicznej, podczas której wszystko omówicie. 

(Jeżeli posiadasz elementy identyfikacji wizualnej, lecz chcesz coś zmienić – potrzebujesz rebrandingu. Na pytania dotyczące tego procesu odpowiem w kolejnym artykule).

Podsumowanie

  • Choć nieodzowną cechą projektanta jest intuicja, empatia i kreatywność to nie czyta on w myślach 🙂 Dlatego tak ważne jest opisanie swoich oczekiwań i przesłanie materiałów, które pozwolą lepiej się zrozumieć.
  • Udane logo? Podoba się zlecającemu, ale przede wszystkim trafia do grupy docelowej.
  • W umowie doprecyzujcie liczbę propozycji i korekt w cenie. Ustalcie harmonogram prac, sposób komunikacji oraz pliki jakie mają zostać wysłane w efekcie wykonanych prac.
  • Pamiętaj, że w obecnych czasach masz wielu projektantów do wyboru, dlatego wybierz grafika na podstawie portfolio, opinii, poleceń. Zlecając projekt konkretnemu projektantowi decydujesz się na jego usługi i zgadzasz się je jego styl pracy.